Palveluksen toimittamista varten tarvitset näiden tekstien sekä verkossa olevien vaihtuvien tekstien lisäksi oktoekhos -sävelmistön Sunnuntaivigiliasta, OKJ, 1986 (harmaa).

Maallikon toimittaman palveluksen alkusiunaus

Lukija:   Pyhiesi esirukouksien tähden, Herra Jeesus, Kristus, Jumalan Poika, armahda meitä. Amen. (ja jatkaa suoraan alkurukouksiin)

Alkurukoukset

Kunnia olkoon sinulle, meidän Jumalamme, kunnia sinulle. 

Taivaallinen Kuningas, Lohduttaja, totuuden Henki, joka paikassa oleva ja kaikki täyttävä, hyvyyden lähde ja elämän antaja, tule ja asu meissä ja puhdista meidät kaikesta synnin pahuudesta sekä pelasta, oi Hyvä, meidän sielumme.  

Pyhä Jumala, pyhä Väkevä, pyhä Kuolematon, armahda meitä. (kolmesti) 

 Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle nyt, aina ja iankaikkisesti. Aamen. 

Kaikkein pyhin Kolminaisuus, armahda meitä. Herra, puhdista meidät synneistämme. Valtias, anna anteeksi rikoksemme. Pyhä, tule ja paranna heikkoutemme sinun nimesi tähden. 

Herra, armahda. Herra, armahda. Herra, armahda. Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle nyt, aina ja iankaikkisesti. Aamen. 

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille anteeksi velkamme, niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. 

Lukija (jatkaa suoraan):  

Herra, armahda. Herra, armahda. Herra, armahda. 

  Herra, armahda. Herra, armahda. Herra, armahda. 

Herra, armahda. Herra, armahda. Herra, armahda. 

Herra, armahda. Herra, armahda. Herra, armahda. 

Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle nyt, aina ja iankaikkisesti. Aamen. 

Tulkaa, kumartakaamme meidän Kuningastamme Jumalaa. 

Tulkaa, kumartukaamme ja langetkaamme Kristuksen, meidän Kuninkaamme ja Jumalamme eteen. 

Tulkaa, kumartukaamme ja langetkaamme itse Kristuksen, meidän Kuninkaamme ja Jumalamme eteen. 

Luomispsalmi, Psalmi 103, LXX 

1 Kiitä, minun sieluni, Herraa! Suuresti sinua ylistetään, Herra, minun Jumalani. Ylistys ja loisto ovat pukusi, 2 kun pukeudut valoon niin kuin vaatteeseen. Kuin nahan sinä pingotat taivaan. 3 Hän kattaa taivaan salit vesillä, pilvet hän asettaa astimekseen, hän, joka kulkee tuulten siivillä. 4
Hän tekee hengistä sanansaattajiaan ja leimuavista liekeistä palvelijoitaan.

5 Hän laski maan perustan, se on luja, horjumatta se pysyy ajasta aikaan. 6 Syvyys on kietonut sen vaatteen tavoin, vedet lepäävät vuorten yllä, 7 mutta sinä nuhtelet niitä, ja niiden on paettava, pelon valtaan ne joutuvat, kun ukkosesi ärjyy. 8 Vuoret kohoavat ja tasangot laskeutuvat kukin kohdalleen, jonka niille perustit. 9 Sinä asetit rajan, jota vedet eivät ylitä, eivätkä ne palaa
peittämään maata.

10 Hän puhkaisee lähteitä rotkoihin, vuorten keskellä vedet virtaavat. 11 Ne juottavat kaikki pellon eläimet, villiaasit saavat vettä janoonsa. 12 Niiden äärellä pesivät taivaan linnut, kallioiden keskeltä kuuluu niiden ääni. 13 Hän kastelee vuoria taivaan saleistaan. Sinun töittesi
hedelmästä maa saa ravintonsa. 14 Hän kasvattaa ruohon karjaa varten ja kasvit ihmisiä palvelemaan, hän tuottaa leivän maasta. 15 Ja viini tekee iloiseksi ihmisen mielen, öljystä kiiltävät kasvot loistavat, ja leipä vahvistaa hänen sydäntään. 16 Ravituiksi tulevat tasangon puut, Libanonin setrit, jotka sinä istutit. 17 Niihin tekevät varpuset pesänsä, niistä saa haikara kotinsa. 18 Korkeat vuoret ovat kauriita varten, kalliot pakopaikka jäniksille.

19 Hän teki kuun jakamaan aikaa, ja aurinko tietää laskemisensa hetken. 20 Sinä asetat pimeyden, ja tulee yö, sen aikana kaikki metsän eläimet hiipivät esiin. 21 Nuoret leijonat karjuvat saalistaan ja etsivät itselleen ruokaansa Jumalalta. 22 Aurinko nousee, ja ne kokoontuvat, ne lepäävät luolissaan. 23 Ihminen lähtee työhönsä ja ahertaa töissään, kunnes ilta saapuu.

24 Kuinka suurenmoiset ovat tekosi, Herra! Olet tehnyt viisaasti kaiken! Koko maa on täynnä sinun luotujasi. 25 Niin merikin, tuo suuri ja aava – siellä on matelijoita, joilla ei ole määrää, pieniä eläimiä suurten seassa. 26 Siellä kulkevat laivat ja tuo merihirviökin, jonka loit siellä telmimään. 27 Kaikki luotusi odottavat sinua, ne odottavat, että annat niille ruoan ajallaan. 28 Kun sinä niille annat, ne kokoavat sitä, kun avaat kätesi, hyvyytesi ravitsee aivan kaikki. 29 Kun käännyt pois, ne hätääntyvät, sinä otat niiden hengen, ja ne kuolevat ja palaavat tomuun. 30 Sinä lähetät henkesi, ja niin ne luodaan, näin sinä uudistat maan kasvot.

31 Olkoon Herran kunnia ikuinen! Iloitkoon Herra teoistaan! 32 Hänen katseestaan maa järisee, hänen kosketuksestaan vuoret savuavat! 33 Minä laulan Herralle koko elämäni ajan, soitan sävelin ylistystä Jumalalleni niin kauan kuin saan elää. 34 Olkoon mietteeni hänelle mieleen, niin minä saan iloita Herrasta. 35 Hävitkööt synnintekijät maasta, hävitkööt laittomat, niin ettei heitä enää ole! Kiitä, minun sieluni, Herraa!

19 Aurinko tietää laskemisensa hetken. 20 Sinä asetat pimeyden, ja tulee yö. 24 Kuinka suurenmoiset ovat tekosi, Herra! Olet tehnyt viisaasti kaiken!

Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen

Halleluja, halleluja, halleluja. Kunnia olkoon sinulle, Jumala. (kolmesti) 

Avuksihuutopsalmit ja -stikiirat (Lauletaan viikon sävelmäjakson tai minean avuksihuutostikiiroiden sävelmän mukaan).

Stikiirat (kalenteripäivien ja viikonpäivien mukaan vaihtuvat tekstit) löytyvät liturgia -sivustolta

http://kehitys.liturgia.fi/node/90 (kalenteripäivä = minea)

http://kehitys.liturgia.fi/node/16 (oktoehkos = kahdeksansävelmistö, viikonpäivät)

Katso ensin mineasta avuksihuutostikiiroiden määrä, joka lasketaan alusta ”Kunnia” -lauselmaan saakka. 

  • Jos mineassa on kolme stikiiraa, otetaan toiset kolme viikon sävelmäjakson oktoekhoksesta viikonpäivän mukaan. Sävelmäjakso löytyy painetusta Ortodoksisesta kalenterista edeltävän sunnuntain kohdalta tai verkosta, kohdasta kirkkokalenteri.
  • Jos mineassa on kuusi stikiiraa, ei siihen lisätä mitään.

Huom! Tekstit katsotaan palveluksen ajankohtaa seuraavan kalenteripäivän (minea) tai viikonpäivän (oktoekhos) kohdalta. Toisin sanoen esim. lokakuun 13. iltana lauletaan lokakuun 14. tekstit ja maanantai-iltana tiistain tekstit.

Mineassa 3 stikiiraa Mineassa 6 stikiiraa
Avuksihuutopsalmi lauletaan viikon sävelmäjakson mukaan Avuksihuutopsalmi lauletaan minean ensimmäisen stikiiran sävelmän  mukaan
Stikiirat lauletaan seuraavasti: 3 stikiiraa oktoekhoksesta viikkosävelmän ja viikonpäivän mukaan (valitaan kuudesta stikiirasta kolme)3 stikiiraa mineasta  Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle(lauletaan seuraavan stikiiran sävelmällä)(Stikiira mineasta, jos on)Nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen. (lauletaan Jumalansynnyttäjän stikiiran sävelmällä)Jumalansynnyttäjälle (mineasta) Stikiirat lauletaan seuraavasti:  6 stikiiraa (mineasta)  Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle. (lauletaan seuraavan stikiiran sävelmällä)(Stikiira mineasta, jos on)Nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen. (lauletaan Jumalansynnyttäjän stikiiran sävelmällä)Jumalansynnyttäjälle (mineasta)


Kuoro:  Avuksihuutopsalmi Ps. 140:1–2, (sunnuntaivigilia,  s. 93-273)

Herra, minä huudan sinua, kuule minua. | Kuule minua, oi Herra. | Herra, minä huudan sinua, kuule minua. |Ota korviisi minun ääneni, | kun minä sinua huudan. || Kuule minua, oi Herra. 

Nouskoon minun rukoukseni | niin kuin suitsutussavu sinun kasvojesi eteen, | minun kätteni ylennys olkoon sinulle ehtoouhri. || 

Kuule minua, oi Herra. 

Lukija: (luetaan kaikki psalminjakeet keskeytyksettä kohtaan ”…lauletaan 6, (yleisin)”

(Ps. 140:3–10; 141:2–8; 129:1–8, 116:1–2) 

3 Herra, aseta vartio suulleni, pane vahva ovi huulilleni. 4 Älä anna minun sydämeni hairahtua puhumaan pahaa, älä anna minun etsiä tekosyitä synneilleni yhdessä lainrikkojien kanssa. Minä en liittoudu heidän valittujensa kanssa. 5 Vanhurskas ojentaa minua lempeästi ja nuhtelee minua, mutta syntisen öljy älköön voidelko päätäni. Vielä myös rukoukseni on saava ihmisten hyväksynnän.  6 Heidän tuomarinsa syöstiin surman suuhun lähellä kalliota. Vielä he kuuntelevat minua, sillä puheeni olivat lempeitä.  7 Niin kuin savi maassa murenee, niin ovat meidän luumme hajallaan tuonelan porteilla. 8 Sinuun, Herra, Herra, minun   katsovat. Sinuun minä panen toivoni. Älä vie minulta henkeäni! 9 Varjele minut paulalta, jonka he minulle virittävät, niiden ansoilta, jotka rikkovat lakia. 10 Langetkoot syntiset verkkoon, jonka hän heittää heidän ympärilleen. Minä olen yksin. Pian minä katoan. 

 141:2 Minä huudan ääneeni Herraa, ääneeni anelen Herraa. 3 Minä vuodatan pyyntöni hänen eteensä, minä kerron hänen edessään ahdistukseni. 4 Kun henkeni minusta jo loppuu, sinä tiedät polkuni. Tälle tielle, jota kuljen, he virittivät minulle ansan. 5 Minä katson oikealle puolelleni ja havaitsen, ettei ole ketään, joka tunnistaisi minut. Minä en voi enää paeta, eikä kukaan piittaa sielustani.   6 Herra, sinua minä huudan avukseni, minä sanon: ”Sinä olet toivoni, minun osani elävien maassa.” 7 Tarkkaa minun pyyntöäni, sillä jouduin syvästi nöyrtymään. Vapauta minut vainoojistani, sillä he käyvät minua voimakkaammiksi. 

Ensimmäinen luettava lauselma, jos stikiiroita lauletaan 10: (vain juhlina)

8a Vie sieluni pois vankilasta, niin saan ylistää sinun nimeäsi.  

Kuoro laulaa stikiiran. 

8b Vanhurskaat odottavat minua, ja minä saan sinulta palkkani.  

Kuoro laulaa stikiiran. 

Ensimmäinen luettava lauselma, jos stikiiroita lauletaan 8: (vain juhlina)

129 :1-2 Syvyyksistä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni.        

Kuoro laulaa stikiiran. 

2 Tarkatkoot korvasi minun rukoukseni ääntä.  

Kuoro laulaa stikiiran.

Ensimmäinen   lauselma, jos stikiiroita lauletaan 6 (yleisin):
(Tästä eteenpäin lukija lukee yhden psalminjakeen kerrallaan vuorotellen kuoron laulamien stikiiroiden kanssa.)

3 Jos sinä tarkkailet laittomuuksia, Herra, Herra, kuka silloin kestää? Mutta sinä tarjoat sovituksen. 

Kuoro laulaa stikiiran. 

5 Sinun nimesi vuoksi odotan sinua, Herra, minun sieluni odottaa sanaasi. 6 Minun sieluni panee toivonsa Herraan. 

Kuoro laulaa stikiiran. 

Aamuvartion hetkistä aina yöhön saakka. Aamuvartion hetkistä alkaen pankoon Israel toivonsa Herraan. 

Kuoro laulaa stikiiran. 

7-8 Herra suo armon, suuri on hänen lunastuksensa. Hän lunastaa Israelin kaikista sen laittomuuksista.  

Kuoro laulaa stikiiran. 

116:1 Kiittäkää Herraa, kaikki kansat! Ylistäkää häntä, kaikki kansakunnat!  

Kuoro laulaa stikiiran.  

2 Väkevä on Herran armo meitä kohtaan, hänen totuutensa pysyy iankaikkisesti.  

Kuoro laulaa stikiiran.  

Kuoro: Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle 

(stikiira mineasta, jos on

Kuoro: Nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen. 

Jumalansynnyttäjän stikiira

Kuoro/lauletaan yhdessä: Ehtooveisu (Oi Jeesus Kristus), (Sunnuntaivigilia, 1986, s. 18 tai 20)

Ehtoopalveluksen prokimenit  (Huom! Luetaan otsikoidusti illan mukaan, ei seuraavan päivän) 
Sävelmät löytyvät Sunnuntaivigiliasta s. 25-27.

Lukija: Illan prokiimeni” ja jatkaa seuraavan kaavan mukaan (esimerkkinä maanantai-ilta)

Lukija lukee prokiimenin säkeen

Herra kuulee, | kun minä Häntä huudan

Kuoro toistaa prokiimenin

Herra kuulee, | kun minä Häntä huudan.”

Lukija lukee liitelauselman

Vastaa minulle, kun minä huudan, Sinä minun vanhurskauteni Jumala

Kuoro laulaa prokiimenin uudelleen

Herra kuulee, | kun minä Häntä huudan”

Lukija lukee prokiimenin alkuosan

Herra kuulee, |

Kuoro laulaa säkeen loppuun

kun minä Häntä huudan.”

Maanantai-iltana, 4. säv.: 

Herra kuulee, | kun minä Häntä huudan (Ps. 4: 4). 

Liitelauselma: Vastaa minulle, kun minä huudan, Sinä minun vanhurskauteni Jumala (Ps. 4: 2)

Tiistai-iltana, 1. säv.: 

Sula hyvyys ja laupeus | seuraavat minua kaiken elinaikani (Ps. 23: 6)

Liitelauselma: Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille Hän vie minut lepäämään (Ps. 23: 1-2). 

Keskiviikko-iltana, 5. säv.: 

Jumala, pelasta minut nimesi voimalla, | aja minun asiani väkevyydelläsi (Ps. 54: 3). 

Liitelauselma: Jumala, kuule minun rukoukseni, ota korviisi minun suuni sanat (Ps. 54: 4). 

Torstai-iltana, 6. säv.: Apu minulta tulee Herralta, | joka on tehnyt taivaan ja maan (Ps. 121: 2). 

Perjantai-iltana, 7 säv.: Jumala, Sinä olet minun turvani, | Sinun laupeutesi käy minun edelläni (Ps. 59 10-11, LXX). 

Liitelauselma: Jumalani, pelasta minut vihollisistani, suojele minua niiltä, jotka nousevat minua vastaan (Ps. 59: 2). 

Lukija: 

Suo Herra, että me tämän illan syntiä tekemättä viettäisimme. Siunattu olet sinä, meidän isiemme Jumala, sekä kiitetty ja ylistetty on sinun nimesi iankaikkisesti. Aamen. 

Herra, ole meille laupias, kun me turvaudumme sinuun. Kiitetty olet sinä, Herra, opeta minulle käskysi. Kiitetty olet sinä, Valtias, tee minut sinun käskyjäsi ymmärtäväksi. Kiitetty olet sinä, Pyhä, valista minua käskyilläsi. 

Herra, sinun laupeutesi pysyy iankaikkisesti. Älä kättesi töitä hylkää. Sinulle on tuleva kiitos, sinulle ylistysveisut. Sinulle on myös kunnia tuleva, Isä, Poika ja Pyhä Henki, nyt, aina ja iankaikkisesti. Aamen. 

Virrelmästikiirat

Virrelmästikiirat lauletaan arkisin yleensä oktoekhoksen mukaan ja väliin luetaan alla olevat liitelauselmat kuten alla.
Jos mineassa on stikiiroita Kunnia -lauselman jälkeen, siirrytään mineaan ja jätetään oktoekhoksen vastaavat stikiirat laulamatta.
Jos mineassa on kaikki virrelmästikiirat, ne lauletaan sieltä. Tällöin lukija lukee myös liitelauselmat mineasta alla olevien sijaan. 

Kuoro laulaa virrelmästikiiroista ensimmäisen. 

Lukija: 122:1 Minä kohotan katseeni sinun puoleesi, joka asut taivaassa.  2 Niin kuin orjat katsovat isäntiensä käsiin, niin kuin palvelijattaret emäntänsä käsiin, niin meidän silmämme katsovat Herraan, Jumalaamme, kunnes hän armahtaa meitä. 

Kuoro laulaa virrelmästikiiroista toisen. 

Lukija: 122:3 Armahda meitä, Herra, armahda meitä! Aivan liikaa me olemme kokeneet väheksyntää, 4 ylen määrin se täyttää sielumme. Kohdatkoon pilkka menestyviä ja häväistys ylimielisiä! 

Kuoro laulaa virrelmästikiiroista kolmannen, 

Kuoro: Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle

(stikiira mineasta, jos on) 

Kuoro: Nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen. 

Jumalansynnyttäjän stikiiran (mineasta, jos on). 

Vanhurskan Simeonin rukous

Lukija: Luuk. 2:29-32 Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut: valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille. 

Pyhä Jumala, pyhä Väkevä, pyhä Kuolematon, armahda meitä. (kolmesti) 

Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle nyt, aina ja iankaikkisesti. Aamen. 

Kaikkein pyhin Kolminaisuus, armahda meitä. Herra, puhdista meidät synneistämme. Valtias, anna anteeksi rikoksemme. Pyhä, tule ja paranna heikkoutemme sinun nimesi tähden. 

Herra, armahda. Herra, armahda. Herra, armahda.

Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle nyt, aina ja iankaikkisesti. Aamen. 

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille anteeksi velkamme, niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. 

Päivän troparit lauletaan minean mukaisesti.  Joskus mineassa voi olla kaksi muistettavaa pyhää, joille kummallekin on oma troparinsa. 
Minean troparien päätteeksi lauletaan Jumalansynnyttäjän arkipäivän tropari, jonka sävelmä määräytyy sitä edeltävän troparin mukaan.

Kuoro: Minean tropari

Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle (Lauletaan suoraan resitoiden. Ellei ole toista troparia, jatketaan suoraan ”Nyt, aina…”)

(Minean toinen tropari, jos on) 

Jos minean ehtoopalveluksen lopusta puuttuu troparit kokonaan, käytetään nk. yleisten muistojen tekstejä, jotka löytyvät nuottiliturgiasta sivuilta 345-362. Tällöin katsotaan minean alusta millaista/millaisia pyhiä (apostoli, marttyyri, naismarttyyri, profeetta, esipaimen, pyhittäjä jne.) muistetaan ja valitaan tropari sen mukaisesti. Jumalansynnyttäjän troparin sävelmä seuraa tätä valittua troparia.

Nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen. 

Jumalansynnyttäjän tropari (edeltävän troparin sävelmän sekä viikonpäivän mukaan). 

 Kuoro jatkaa ja laulaa seuraavat loppulauselmat peräkkäin: (Sunnuntaivigilia, s. 78-81)

Vahvista Jumala pyhää oikeata uskoa….

Me ylistämme Sinua, joka olet…

Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle…

Herra, armahda (kolmesti). Herra siunaa!  

Lukija: Pyhiesi esirukouksien tähden, Herra, Jeesus Kristus, Jumalan poika, armahda meitä. 

Kuoro: Amen.

Voidaan laulaa ”Anna, Herra pitkä ikä…”  oman hiippakunnan mukaisesti.

Palveluksen ohjeet ovat ortodoksisen seminaarin aineistosta, jonka on koostanut Maria Takala-Roszczenko. Maallikon toimitettavaksi ohjeet muokannut Petri Nykänen.

Tulostettava versio löytyy täältä

Visits: 654