Mirhavoitelu

Kun lapsi on kastettu, hänelle puetaan vaippa, kastepuku ja hänen kaulaansa laitetaan risti.
Kastepuvun alle voi laittaa alusvaatetta. Jalkaterät jätetään paljaaksi. 

Papin lukeman rukouksen jälkeen seuraa mirhallavoitelu. Se on ortodoksisen kirkon sakramentti, pyhä salaisuus, kuten ovat esimerkiksi kaste ja ehtoollinen. Kaste ja mirhallavoitelu toimitetaan henkilölle ainutkertaisesti, toisin sanoen vain kerran elämässä.

Mikäli henkilö on kastettu toisessa kristillisessä kirkossa, hän liittyy ortodoksiseen kirkkoon mirhallavoitelun sakramentin kautta. Sen toimitus aikuiselle on sama kuin lapselle. Mirhallavoitelun merkitys on kasteen vahvistaminen ja voidellusta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen. 

Mirhavoitelu

  • Pappi voitelee kastetun pyhitetyllä mirhavoiteella tehden ristinmerkin otsalle, silmille, sieraimille, suulle, rinnalle, molemmille korville, käsille ja jaloille lausuen joka kerta: ”Pyhän Hengen lahjan sinetti”, johon kummi vastaa joka kerta: ”Amen.” 
  • Pappi, voideltu ja kummit kiertävät kasteastian ja toimituspöydän kolme kertaa ympäri. Pappi kulkee edellä, kummi ja lapsi seuraavat perässä. Samalla lauletaan veisua: 
    ”Te kaikki, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. Halleluja.”  (kolme kertaa) Kierto kuvaa ikuista liittoa ja suhdetta Jumalan kanssa. 
  • Luetaan ja lauletaan prokimeni liitelauselmineen: ”Herra on minun valkeuteni ja autuuteni: ketä minä pelkään!”
  • Luetaan epistola : Pyhän apostoli Paavalin kirjeestä roomalaisille (Room. 6: 3-11) 
  • Halleluja+lauselmat 
  • Pappi tai diakoni lukee evankeliumin pyhän apostoli ja evankelista Matteuksen pyhästä evankeliumista (Mt. 28: 16-20)
  • Luetaan vielä rukouksia mm. kastetun, hänen kummiensa sekä kaikkien läsnä olevien puolesta.
  • Lopuksi pappi leikkaa kastetun hiuksia ristinmuotoisesti. Tämä kuvaa kuuliaisuutta Kristukselle.
  • Pappi lausuu päätössiunauksen. 
  • Lauletaan monia armorikkaita vuosia. 

Kastettu ja mirhallavoideltu on täysivaltainen kirkon jäsen. Hän voi osallistua pyhän ehtoollisen sakramenttiin ja kaikkiin muihin kirkon toimituksiin.  

Mirhavoiteella voidellaan mm. kasvot, rinta ja raajat, kuva Kaisa Nykänen

Pyhä mirhallavoitelun sakramentti, Euhologion (papin toimituskirja)

Kristillisten kirkkojen tapa kastaa jäsenensä perustuu ns. lähetyskäskyyn. Tämä luetaan mirhallavoitelun sakramenttia toimitettaessa.

”16Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 17Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. 18Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: »Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” Matt. 28:16-20
Hiustenleikkuu symboloi kuuliaisuutta Kristukselle,
kuva Kaisa Nykänen

Epistola luetaan pyhän apostoli Paavalin kirjeestä roomalaisille:

Kuulkaamme.

"Veljet, tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen. Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle. Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.” Room. 6: 3-11
Kasteastian kierto, kuva kaisa Nykänen
Ehtoolliselle meno, kuva Kaisa Nykänen
Aikuisen kirkkoonliittyjän mirhavoitelu, kuva Kaisa Nykänen

(Teksti: Eija Honkaselkä, i Teemu Toivonen, Kaisa Nykänen)

Monia vuosia -veisu (kesto 1:05)
Isyystesti-tubekanavan kastevideolla näkyy myös mirhallavoitelu.
(Kokonaiskesto 6:05, mirhallavoitelu kohdassa 2:23)
Monia vuosia -veisua voidaan laulaa erilaisilla sävelmillä,
tämän Spotify-palvelussa olevan version on säveltänyt Mikko Sidoroff. (Kesto 1:33)



Visits: 417