2. Historiaa ja nykyisyyttä
Ortodoksisuus on saapunut Suomeen idästä, Novgorodin kautta noin 1000-luvulla. Luostareiden vaikutuksesta usko juurtui ensin Karjalaan ja sitten Itä-Suomeen, Lappiin ja vuosisatojen saatossa koko Suomeen. Suomi kuului pitkään Moskovan patriarkaattiin, Venäjän ortodoksiseen kirkkoonKirkolla, silloin kun se kirjoitetaan isolla K-kirjaimella, tarkoitetaan Kristuksen Kirkkoa, yhteisöä, joka kokoontuu yhteen tietyssä paikassa. Myös kristittyjen kokoontumispaikkaa kutsutaan kirkoksi tai pyhäköksi.. Suomen ortodoksinen hiippakuntaseurakunnista koostuva hallinnollinen alue, jota johtaa arkkipiispa tai metropoliitta perustettiin vuonna 1892.
Suomen itsenäistyessä vuonna 1917 myös kirkkoKirkolla, silloin kun se kirjoitetaan isolla K-kirjaimella, tarkoitetaan Kristuksen Kirkkoa, yhteisöä, joka kokoontuu yhteen tietyssä paikassa. Myös kristittyjen kokoontumispaikkaa kutsutaan kirkoksi tai pyhäköksi. itsenäistyi. Yhteydenpito vallankumouksen pyörteisiin joutuneen Venäjän äitikirkon kanssa oli käytännössä mahdotonta. Uusi valtio, Neuvostoliitto oli ateistinen. Kirkko menetti nopeasti asemansa ja pyhäköt ja luostarit suljettiin, kirkonKirkolla, silloin kun se kirjoitetaan isolla K-kirjaimella, tarkoitetaan Kristuksen Kirkkoa, yhteisöä, joka kokoontuu yhteen tietyssä paikassa. Myös kristittyjen kokoontumispaikkaa kutsutaan kirkoksi tai pyhäköksi. jäseniä vainottiin.
Suomen valtio tunnusti Suomen ortodoksisen hiippakunnan itsenäiseksi kirkoksi vuonna 1918. Moskovan patriarkaatti myönsi autonomiankirkollisessa käytössä: sisäinen itsenäisyys jonkin autokefalisen kirkon yhteydessä Suomen ortodoksiselle kirkolle vuonna 1921. Ajat olivat kuitenkin edelleen epävakaat ja sekä Suomen valtio että Suomen ortodoksinen kirkko halusivat varmistaa itsenäisyyden Neuvostovallan alaisesta Moskovan patriarkaatista. Suomi hakeutui Konstantinopolin patriarkaatin turviin.
Autonomiakirkollisessa käytössä: sisäinen itsenäisyys jonkin autokefalisen kirkon yhteydessä = kirkollisessa käytössä: sisäinen itsenäisyys jonkin autokefalisentäysin itsenäinen, muista riippumaton kirkko kirkon yhteydessä
Autokefaliatäysin itsenäinen, muista riippumaton kirkko = täysin itsenäinen, muista riippumaton kirkko
Konstantinopolin pyhä synodiortodoksisen patriarkaatin tai autokefalisen kirkon ylin, kanonista päätäntävaltaa käyttävä elin eli piispainkokous antoi Tomos-asiakirjan 6. heinäkuuta 1923. Tomos-asiakirja on Suomen ortodoksisen kirkon kanoninenyleisen kirkolliskokouksen kirkon käytännön elämää koskeva säädös, kirkollinen laki, ohjenuora peruskirja. Siinä Suomen ortodoksinen kirkko otetaan autonomisena kirkkona osaksi Konstantinopolin patriarkaattia.
Tomos-asiakirja:
- Kirkkoa johtaa arkkipiispaKirkon johtavan piispan arvonimi. Arkkipiispa on esipaimen, jonka tehtävänä on johtaa Suomen ortodoksista kirkkoa yhdessä kirkolliskokouksen, piispainkokouksen ja kirkollishallituksen kanssa.
- Hiippakuntia on kaksi tai useampia.
- Piispat johtavat hiippakuntiaan noudattaen kanoneja ja ortodoksisen kirkon ”perinnäistapoja”.
- Tarvittaessa piispainkokous voidaan täydentää Virosta tai muualta patriarkaatin metropoliittakunnasta saapuvalla piispallapappeuden korkein aste, oikeus toimittaa jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia sekä vihkiä diakoneja ja pappeja..
- Ristiriitatilanteessa, mikäli on tarpeen, Ekumeeninen patriarkkaKonstantinopolin patriarkan arvonimi, kuvaa Konstantinopolin patriarkaatin laajaa maantieteellistä aluetta yhdessä paikalla olevan pyhän synodin kanssa ratkaisee riidan
- Piispanpappeuden korkein aste, oikeus toimittaa jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia sekä vihkiä diakoneja ja pappeja. vaalin, vihkimisen ja virkaan asettamisen vahvistaminen on arkkipiipan tehtävä. Arkkipiispan tehtävän vahvistaa Ekumeeninenkoko asuttu maailma, koko kirkkoa käsittävä, yleiskirkollinen patriarkkapaikalliskirkon johtajalle kuuluva arvonimi..
- Piispoja, arkkipiispaa ja Ekumeenistakoko asuttu maailma, koko kirkkoa käsittävä, yleiskirkollinen patriarkkaa muistellaan jumalanpalveluksissa.
- Pyhä mirhavoideöljystä, viinistä ja hyväntuoksuisista yrteistä keitetty paksu voide, mainitaan useaan kertaan Raamatussa, kastettu kristitty liitetään ortodoksisen kirkon jäseneksi mirhavoitelun sakramentin kautta, piispa siunaa ikonin mirhavoiteella, Suomen ortodoksinen kirkko saa mirhavoiteensa Konstantinopolin patriarkaatista valmistetaan ja tuodaan Suomeen Konstantinopolin patriarkaatista. Tämä vahvistaa yhteyden katoliseen ja apostoliseen ortodoksiseen kirkkoon ja sen pappeuteen.
- Arkkipiispalla, piispoilla ja maallikkokansalla on oikeus vapaasti järjestää Suomen ortodoksisen kirkon olot maan lakien ja vaatimusten mukaan. Kuitenkin niin, etteivät ne ole tämä asiakirjan, Kirkon opin tai kanonien vastaisia.
Tomos-asiakirja suomeksi, kokonaisuudessaan: Tomos.
kanoniyleisen kirkolliskokouksen kirkon käytännön elämää koskeva säädös, kirkollinen laki, ohjenuora = yleisen kirkolliskokouksenkirkon ylin päättävä hallintoelin, johon kuuluu papiston ja kanttoreiden sekä maallikkojen edustajia. Hiippakuntien piispat ovat itseoikeutettuja jäseniä. kirkon käytännön elämää koskeva säädös, kirkollinen laki, ohjenuora
Ekumeeninen patriarkka = Konstantinopolin patriarkanpaikalliskirkon johtajalle kuuluva arvonimi. arvonimi, kuvaa Konstantinopolin patriarkaatin laajaa maantieteellistä aluetta
ekumeeninen = koko asuttu maailma, koko kirkkoa käsittävä, yleiskirkollinen
synodipiispainkokous, joka kokoontuu säännöllisesti kirkon päämiehen johdolla päättämään toimeenpantavista asioista = piispainkokous, joka kokoontuu säännöllisesti kirkon päämiehen johdolla päättämään toimeenpantavista asioista
pyhä synodi = ortodoksisen patriarkaatin tai autokefalisen kirkon ylin, kanonistayleisen kirkolliskokouksen kirkon käytännön elämää koskeva säädös, kirkollinen laki, ohjenuora päätäntävaltaa käyttävä elin
pyhä mirhavoide = öljystä, viinistä ja hyväntuoksuisista yrteistä keitetty paksu voide, mainitaan useaan kertaan Raamatussakristittyjen yhteinen kirkon pyhä kirja. Raamattu koostuu Uudesta ja Vanhasta testamentista. Vanha testamentti kertoo ajasta ennen Jeesuksen syntymää ja uusi testamentti Jeesuksen syntymän jälkeen., kastettu kristitty liitetään ortodoksisen kirkon jäseneksi mirhavoitelun sakramentinkirkon pyhä mysteerio, jossa Pyhä Henki toimii ja Jumalan armo vaikuttaa näkymättömällä tavalla. kautta, piispapappeuden korkein aste, oikeus toimittaa jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia sekä vihkiä diakoneja ja pappeja. siunaa ikonin mirhavoiteella, Suomen ortodoksinen kirkko saa mirhavoiteensa Konstantinopolin patriarkaatista
Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka
Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka johtaa yhtä viidestä vanhimmasta patriarkaatista. Apostoli Adreasta pidetään Konstantinopolin ensimmäisenä piispana. Ekumeeninen patriarkka on samalla Konstantinopolin ja Uuden Rooman arkkipiispa ja hänen istuimensa sijaitsee Konstantinopolissa eli Istanbulissa. Hänen pyhyytensä Patriarkka Bartholomeos on Suomen ortodoksisen kirkon korkein hengellinen johtaja.
Nuorisossa on Kirkon tulevaisuus. Nuoret ovat lähellä patriarkan sydäntä ja HPHänen Pyhyytensä, patriarkan kunnioittava puhuttelu Patriarkka Batrholomeos kutsuukin suomalaisia nuoria nuorisovaihtoon joka toinen vuosi. Joka toinen vuosi patriarkaatista saapuu ryhmä nuoria Suomeen vieraiksi.
ONL toimii yleensä vaihdon käytännön järjestelijänä. Seuraa ONL:n toimintaa. Voit itse hakeutua vaihtoon tai mahdollisesti tarjoutua vapaaehtoiseksi isännäksi tai emännäksi vierailulle. Tavoitteena on, että patriarkaatissa eri puolilla asuvat nuoret tutustuvat toisiinsa ja toistensa kirkkoihin sekä elämäntapaan maassa.
Konstantinopolin ekumeenisenkoko asuttu maailma, koko kirkkoa käsittävä, yleiskirkollinen patriarkaatin sivut, pääasiassa kreikaksi: Ecumenical Patriarchate.
Englanninkieliset, vapaaehtoisen ylläpitämät sivut: Patriarchate of Constantinople.
Suomen ortodoksisen kirkon sivut: ort.fi.
Kirkko ort.fi -sivuilla: Suomen ortodoksinen kirkko.
Ortodoksi.netin sivut Suomen ortodoksisesta kirkosta.
Hänen Pyhyytensä Ekumeninen patriarkka Bartolomeoksen tervehdys Suomen nuorille (kesto 6:14)
Tehtävä: Piirrä yksinkertainen aikajana Suomen ortodoksisen kirkon historiasta. Osaatko sijoittaa aikajanalle oman sukusi tapahtumia?
Views: 1218